Uitreiking erepenning
aan gewaardeerde vrijwilligers van VSCO’61

Tijdens het Zomerfestival op vrijdag 19 juni 2026 heeft de Gemeente Oldebroek onder tropische weersomstandigheden de gemeentelijke erepenning uitgereikt aan twee zeer gewaardeerde vrijwilligers van VSCO’61. De ceremonie vond plaats op het Sint Nicolaasplein, bij het Hart van Oosterwolde, in het bijzijn van familie, bekenden en vele betrokkenen.

 

Erepenning voor Cees en Willy van Oene

Dit jaar viel de eer te beurt aan Cees van Oene, die inmiddels al 45 jaar actief is binnen onze vereniging. Zijn jarenlange inzet, betrokkenheid en trouw maken hem tot een onmisbare kracht binnen VSCO’61.

Daarnaast werd de erepenning postuum uitgereikt aan zijn vrouw, Willy van Oene. De uitreiking had oorspronkelijk vorig jaar moeten plaatsvinden, maar kon toen niet doorgaan vanwege de ernstige ziekte van Willy, waaraan zij enkele maanden later helaas is overleden. In nauw overleg met de Gemeente Oldebroek en de familie kon de uitreiking dit jaar alsnog op een waardige wijze plaatsvinden.

 

Een moment van waardering en herinnering

Na het formele gedeelte werd in een informele sfeer samen met familie en bekenden teruggekeken op de vele jaren van inzet van Cees en Willy. Onder het genot van een hapje en een drankje werd stilgestaan bij hun betekenis voor de vereniging en de gemeenschap.

 

Als vereniging feliciteren wij Cees van harte met deze bijzondere onderscheiding. Samen met Willy is hij van onschatbare waarde geweest voor VSCO’61. Hun inzet, betrokkenheid en liefde voor de club vormen een voorbeeld voor velen.

 

Toespraak van burgemeester Tanja Haseloop-Amsing

Hieronder volgt de tekst van de toespraak die burgemeester Tanja Haseloop-Amsing uitsprak tijdens de uitreiking van de erepenningen:

Sportverenigingen draaien niet alleen op spelers en wedstrijden. Achter

ieder team, ieder toernooi en iedere training staan mensen die zich

jarenlang belangeloos inzetten om alles mogelijk te maken. Ook de

volgende onderscheiding gaat naar iemand die zich, samen met zijn

vrouw, op bijzondere wijze heeft ingezet voor de sport en voor onze

gemeenschap.

Meneer Van Oene, beste Cees. Eigenlijk had deze uitreiking vorig jaar al

moeten plaatsvinden. De erepenning was toen al toegekend. Maar door

de ziekte van uw vrouw Willy kon dat moment helaas niet doorgaan.

Vorig jaar oktober moesten wij afscheid van haar nemen. Vandaag

mogen we alsnog stilstaan bij alles wat u samen voor VSCO’61 heeft

betekend. Hier vlakbij, op sportpark De Heughte, bent u beiden zo’n 45

jaar lang een vertrouwd gezicht geweest.

Jullie waren jeugdleider van verschillende teams. Daarbij viel vooral de

bijzondere band op die u met de jeugd had. Met uw betrokkenheid,

duidelijkheid en oprechte interesse wist u respect af te dwingen en een

veilige omgeving te creëren. Velen hebben dankzij u niet alleen leren

voetballen, maar ook belangrijke lessen voor het leven meegekregen.

Maar ook daarna bleef u zich inzetten voor de vereniging. Jarenlang

verzorgde u samen het beheer van kleding en materialen. Werk dat vaak

onzichtbaar is, maar onmisbaar voor een goed draaiende vereniging.

En dan uw vrouw Willy. Bescheiden, nauwgezet en altijd plichtsgetrouw.

Zij stond misschien niet graag op de voorgrond, maar was voor velen

een voorbeeld. Meer dan dertig jaar was zij de vertrouwde stem bij de

toernooien. Vele aanwezigen vandaag zullen haar legendarische

woorden direct herkennen: “Heren scheidsrechters, einde wedstrijd.” Die

woorden klinken misschien niet meer over het sportpark, maar ze leven

voort in de herinneringen van iedereen die haar heeft gekend.

 

Beste Cees, op u en Willy konden mensen bouwen. Samen maakte u

verschil, jaar na jaar, voor generaties jeugdspelers en vrijwilligers.

Daarom is het mij een grote eer om u vandaag alsnog de Oldebroeker

erepenning uit te reiken, en tevens postuum de erepenning van mevrouw

Van Oene in ontvangst te laten nemen. Van harte gefeliciteerd, en

bovenal: dank u wel.”